PROVOZNÍ ŘÁD Terapeutických dílen v MOTÝL, z.ú.

Poslání terapeutických dílen (dále jen TD):

Dlouhodobá a pravidelná podpora dospělých osob s mentálním a tělesným postižením, zdokonalování jejich pracovních návyků a dovedností prostřednictvím pracovně-sociální terapie.

Cíl TD: Rozvoj psychických a fyzických schopností a dovedností klientů s možností výhledového zařazení do chráněného zaměstnání nebo udržení jejich stávající úrovně vytvářením podnětných aktivit na základě individuálních plánů.

Cílovou skupinu tvoří osoby s mentálním, tělesným a kombinovaným postižením (tělesné a mentální) ve věku 16 až 64 let, které nejsou z důvodu svého postižení umístitelné na otevřeném ani chráněném trhu práce.

Okamžitá kapacita: 9 klientů v dílně


Článek I.

Základní informace

  1. Provozní doba TD pro klienty:

PO až ČT – od 7.00 do 15.00 hod.

PÁ – od 7.00 do 13.00 hod. (1. pátek v měsíci je sanitární den, klienti nejsou přítomni v TD).

S dočasnými změnami provozní doby jsou klienti seznámeni předem osobně nebo telefonicky.

  1. Služba je poskytována zdarma, klienti platí pouze za stravu (viz bod 25 a 26).
  • Informace o provozu dílen, jejich programu a další zprávy z činnosti TD jsou uvedeny na webových stránkách zařízení (www.motyl-plzen.cz) i s kontaktním číslem do dílny tel. 602 679 334 nebo na vedoucí služby TD tel. 723 158 470.
  • Nového klienta přijímá sociální pracovník TD. Klient nebo jeho zákonný zástupce vyplní vstupní dotazník určený pro potřeby zařízení. Klient a jeho rodina jsou seznámeni s Provozním řádem TD, který je přílohou Smlouvy o poskytování sociální služby. Ta je se zájemcem sepsána po vzájemné dohodě o nástupu klienta do zařízení.
  • S novým klientem je sestaven adaptační individuální plán, který je po úspěšné adaptaci klienta nahrazen osobním Individuálním plánem.
  • Po ukončení adaptačního plánu je s klientem sestaven osobní Individuální plán. Každý klient má svého klíčového pracovníka, který s klientem vybírá denní pracovní činnost, řeší s ním náplň individuálních plánů a klientovy pracovní úspěchy i úspěchy. Sestavení individuálního plánu se účastní klient s klíčovým pracovníkem, sociální pracovník a podle přání klienta i zástupce rodiny nebo jiná blízká osoba.
  • Vzhledem k prostorám dílny a její kapacitě je možné přijmout na jeden den 2 vozíčkáře.

Článek II.

Pokyny při vstupu do dílny

  1. Vstup do dílny je z důvodu zajištění bezpečného prostředí omezen:
  • osobě, která není klientem, pracovníkem či studentem na praxi
  • osobě s teplotou a jinými projevy infekčního onemocnění
  • osobě pod vlivem návykových látek
  • všem dalším osobám, kterým není vstup povolen pracovníkem TD
  • Klient nebo jeho zástupce je povinen vždy hlásit změnu zdravotního stavu (např. četnost záchvatů při epilepsii, zhoršení alergických projevů apod.).
  • Klient vstupuje do dílny samostatně. Po příchodu se klient přezouvá v šatně do pracovní obuvi a převléká do pracovního oděvu. Každý klient si odkládá své oděvy na věšák označený jeho jménem, obuv pod něj a přezůvky do botníku. Pracovní oděv je vhodné volit dle ročního období a je nutné ho pravidelně měnit za čistý (zpravidla jednou za týden).
  • Klient dodržuje základní hygienická pravidla, mezi která patří zejména mytí rukou po příchodu do dílny, po použití WC a před každým jídlem. K utírání rukou klient používá jednorázové papírové ručníky a ke smrkání výhradně jednorázové papírové kapesníky.
  • Pro klienty jsou k dispozici dvě WC se vstupem z dílny z toho jedno bezbariérové.
  • Klienti se po dobu práce v dílně řídí pokyny terapeutů. Každý klient dostane svůj osobní notýsek, který slouží k písemné komunikaci s rodinou klienta a je tedy nutné jej mít u sebe při každé návštěvě dílny (pokud není domluveno jinak).

Článek III.

Změny v docházce

  • Plánovanou změnu v docházce klienta je třeba oznámit nejdéle 24 hodin předem (návštěva lékaře apod.), Náhlou nepřítomnost klienta je vzhledem k přípravě stravy nutné oznámit neprodleně, nejpozději do 7.00 h ráno na tel. 602 679 334 (mimo pracovní dobu SMS). Více informací o odhlášení stravy viz bod 24.
  • V rámci omluvené nepřítomnosti jiného klienta je toto volné místo nabídnuto k dispozici klientům, kteří mají zájem o docházku i mimo jejich nasmlouvaný čas. Jedná se o dočasnou záležitost, která bude nasmlouvaná ústní formou.
  • V případě nevyužívání docházky v nasmlouvaném dni (méně než 75% za čtvrtletí) bude klient na tuto skutečnost 1x upozorněn. Opakované nevyužívání docházky může být důvodem ke změně nebo ukončení smlouvy mezi poskytovatelem a klientem. Jedná se především o časté omluvy z rodinných důvodů, absence apod. Výjimku tvoří řádně omluvená nepřítomnost klienta (např. dlouhodobá nemoc, pobyt v léčebném zařízení aj.), která se nezapočítává do nevyužívání služby.
  • Neomluvená nepřítomnost klienta po dobu 1 měsíce je brána jako odstoupení od smlouvy a toto uvolněné místo je obsazeno jiným klientem (zájemcem).
  • V době školních letních prázdnin je možné dohodnout změnu ve využívaných dnech a časech, která bude zaznamenána v "Prázdninovém rozpisu klientů".
  • V prázdninových měsících (červenec, srpen) se docházka řídí potřebami klientů (dovolené stálých klientů, nástup klientů, kteří hledají např. v době uzavření své domovské organizace jinou službu). Klienti, kteří nastoupí pouze na tyto měsíce, budou plnit Adaptační individuální plán. V tomto období je provozní doba uzpůsobena i potřebám zařízení – opravy, úpravy, úklid, administrativa.
  • Přerušení poskytování služby ze strany TD je možné v případě:
  • aktuálního zdravotního stavu klienta, který se neslučuje s provozem TD
  • vážných provozních důvodu na straně TD

Klient je se změnou poskytování služby včas seznámen.

Článek IV.

Program dílny

  1. Práce v Terapeutických dílnách probíhá v blocích:

Od 7.00 hod. do 9.00 hod. – příchod klientů, výroba (prac. terapie)

Od 9.00 hod. do 9.30 hod. – snídaně

Od 9.30 hod. do 12.00 hod. – výroba, popř. práce na zahradě, individuální plány, pohybové aktivity

Od 12.00 hod. do 13.00 hod. – činnosti spojené s obědem

Od 13.00 hod. do 14.00 hod. – sociální hry (rozvoj osobnosti klienta)

Od 14.00 hod. do 15.00 hod. – svačina, výroba (prac. terapie), hodnocení

Označené bloky se podle potřeby mohou mezi sebou vyměnit

Pracovní terapie: výroba z ovčího rouna (plstění), ubrousková technika, výroba mýdel, výroba z keramické hlíny, výroba svíček, malování na hedvábí, enkaustika (voskové obrazy), korálkování, malování na trička, výrobky z papíru, výroba kulis pro akce MOTÝL, z.ú., zažehlování korálků, drobné řemeslné práce (natírání, lakování, broušení), textilní výroba, vyšívání.

Sociální hry s různými tématy např.: jak na úřadě, zdravověda, vlastivěda, zeměpis, přírodověda, silniční provoz, vztahy mezi lidmi, nákupy, peníze, domácnost, zaměstnání.

Program může být doplněn o krátká rehabilitační cvičení s pomůckami, hudební, taneční a dramatickou terapii. Klienti se mohou během roku účastnit vystoupení před veřejností.

Veškerá činnost klientů je na konci pracovního dne zapsána do Knihy denních záznamů.

Článek V.

Stravování

  • Klientům je denně podávána snídaně, svačina, ovoce a zajištěn pitný režim (bez omezení). Snídani a svačinu připravuje zaměstnanec TD s určenými klienty dle rozpisu a za dodržení veškerých hygienických předpisů.
  • Oběd pro klienty na základě jejich výběru z jídelního lístku objednává terapeut u externího dodavatele – Bistro U Kentaura. Klienti si vybírají z jídelního lístku a jejich výběr poté zapíše terapeut do tabulky, ve které je přehled o objednané stravě. Je možné si vybrat obědy i ve formě bezmasého pokrmu, zeleninových nebo ovocných salátů. Dietu klienta řešíme na základě individuální domluvy.
  • Oběd je možné odhlásit do 12.00 h předchozího dne. V případě náhlé nepřítomnosti lze oběd zrušit do 7.00 h (možno i formou SMS na tel. 602 679 334) – vyjma jídel označených v jídelním lístku písmenem. Pokud nedojde k řádnému odhlášení oběda, je klient povinen přivezený oběd uhradit.

Článek VI.

Platby za stravu

  • Klienti se podílejí na financování stravy (mimo oběda) a provozních nákladů spojených s přípravou stravy částkou 70 Kč/den. Tato platba probíhá vždy na konci období zpětně za uplynulý měsíc dle docházky klienta. Potvrzením je příjmový doklad vyplněný a podepsaný pověřeným pracovníkem TD.
  • Cenu za obědy určuje dodavatel Bistro U Kentaura a aktuální cena je stanovena:
  • 90 Kč za hlavní jídlo
  • 25 Kč za polévku nebo předkrm (salát, moučník apod.)

Platba za odebrané obědy probíhá vždy na konci období zpětně za uplynulý měsíc podle tabulky objednaných obědů. Potvrzením je příjmový doklad vyplněný a podepsaný pověřeným pracovníkem TD.

  • Klient je povinen za odebranou stravu platit řádně a včas. Pokud klient ani po upozornění na povinnost platby nereaguje, může být tato skutečnost důvodem k ukončení smlouvy o poskytování sociální služby.

Článek VII.

Pravidla pro poskytování služby

  1. Službu nelze poskytnout:
  • v důsledku naplnění kapacity zařízení
  • pokud klient nespadá do cílové skupiny, pro kterou je služba určena
  • osobám, jejichž zdravotní stav vyžaduje nepřetržitý dohled a péči
  • v případě agresivního chování klienta
  • v případě infekčního onemocnění klienta
  • osobám závislým na návykových látkách – drogy, alkohol, popř. jsou-li přímo pod jejich vlivem
  • V případě zhoršení zdravotního stavu klienta, kdy se nebude moci podílet na programu dílny, bude klientovy přerušeno poskytování služby a doporučena jiná vhodná sociální služba odpovídající jeho aktuálním potřebám.
  1. Ve službě platí zákaz:
  • kouření (i elektronických cigaret)
  • užívání omamných látek
  • vnášení nebezpečných předmětů – nože, nůžky, zbraně apod.
  • manipulace s otevřeným ohněm – zapalování svíček, ohně apod.
  • používání elektrických spotřebičů bez dozoru pracovníka TD
  • manipulace s pracovním náčiním k jinému účelu než ke kterému je určeno (nože, nůžky, zahradní náčiní apod.)

Nedodržování těchto pravidel může vést k ukončení smlouvy o poskytování sociální služby.

Článek VIII.

Vedení osobní dokumentace klienta

  1. V TD je vedena fotodokumentace při činnosti v dílně, která slouží zejména k vnitřním

účelům jako je vedení katalogu výrobků, katalogu pracovních postupů či kroniky služby. Případně se fotografie uveřejňují na propagačních materiálech služby, webových stránkách služby, v novinových článcích či ve zprávách pro úřady o činnosti dílny apod. Pokud klient či jeho zástupce se zveřejněním fotografií nesouhlasí je třeba tuto skutečnost uvést ve vstupním dotazníku v bodě č. 18.

  • Během poskytování sociální služby TD se s informacemi o klientech postupuje v souladu s platnou legislativou o ochraně osobních údajů. Osobní dokumentace klienta je uchovávána v archivu po dobu 10 let od ukončení smlouvy se službou nebo 10 let po ukončení projektu, do kterého byl klient zapojen.

Článek IX.

Stížnosti, nouzové a havarijní situace

  • Klient má právo si stěžovat na kvalitu nebo způsob poskytování služby TD. Stížnosti na průběh služby, práci zaměstnanců nebo přání a podněty související s činností sociální služby mohou klienti nebo jejich blízcí sdělit ústně zaměstnancům TD nebo jej písemně uvést do knihy přání a stížností, která je umístěna ve vstupní chodbě do zařízení. Bližší informace k podávání stížností a jejich řešení je k dispozici na nástěnce služby. Klienti jsou o podávání stížností pravidelně informováni v rámci sociálních her.
  • Nouzové a havarijní situace v TD a jejich řešení je vyvěšeno na nástěnce a klienti jsou o nich pravidelně informováni.

Klientům jsou doporučovány i služby jiných zařízení, které vedou k rozvoji klienta po stránce sociální, psychické a pracovní. Pro klienty, kteří mají zájem o umístění na trhu práce, jsou cíleně vyhledávána pracovní místa ve spolupráci s organizacemi zprostředkovávajícími práci pro osoby se zdravotním postižením a s Úřadem práce.